Γνωστική Περιοχή: | Γενικών και Παιδαγωγικών Γνώσεων | ||
Εξάμηνο: | Εαρινό | ||
Κωδικός: | 22002 | ||
Τύπος Μαθήματος: | Επιλογής | ||
Ώρες Διδασκαλίας: | Θεωρία: 3 | Άσκηση: 0 | Εργαστήριο: 0 |
ECTS : | 2 | ||
Ιστοσελίδα Eclass: | Για να μεταβείτε στην ιστοσελίδα, πατήστε εδώ. | ||
Διδάσκοντες Μαθήματος: | |||
Περίγραμμα μαθήματος: | Για να δείτε ή να αποθηκεύσετε το αρχείο πατήστε εδώ. |
Περιεχόμενο
- Διάκριση μεταξύ πεποίθησης και γνώσης. Εμπειρική και αναλυτική γνώση. Η γνώση ως αιτιολογημένη πεποίθηση.
- Το πρόβλημα της εγκυρότητας της επιστημονικής γνώσης. Επιστημονικές θεωρίες και προβλέψεις. Νεοποζιτιβισμός (λογικός θετικισμός, λογικός εμπειρισμός) και η αρχή της (πειραματικής) επαληθευσιμότητας. Η αντίδραση του Popper και η αρχή της διαψευσιμότητας.
- Η «Δομή των επιστημονικών επαναστάσεων» του Kuhn και η άμβλυνση της διαφοράς μεταξύ γνώσης στις θετικές επιστήμες και στις επιστήμες του ανθρώπου. Η έννοια του Παραδείγματος και της Κανονικής Επιστήμης. Η έννοια του «ασύμετρου» (incommensurability) μεταξύ ανταγωνιστικών Παραδειγμάτων. Η αλλαγή Παραδείγματος ως μεταστροφή πεποίθησης.
- Η μετριασμένη αντίληψη του Lakatos. Σκληρός πυρήνας και προστατευτική ζώνη ενός Ερευνητικού Προγράμματος και ο ρόλος τους στην επιστημονική εξέλιξη.
- Οι απόψεις του Feyerabend για μια «αναρχική επιστημολογία», η έννοια της αντι-επαγωγής (counter-induction) και η εναντίωση στη μέθοδο.
- Το πρόβλημα της προόδου στην επιστήμη και η ανάλυσή του από τον Laudan.
- Η έννοια της φυσικής επιλογής και η μεταφορά της σε θέματα επιστημολογίας. Η εξελικτική επιστημολογία του Toulmin.
Βιβλιογραφία
- Chalmers A. F., Τι είναι αυτό που το λέμε Επιστήμη, 1η έκδ. , 2009. Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 548
- Thomas Kuhn, Η Δομή των Επιστημονικών Επαναστάσεων, Εκδ. Σύγχρονα Θέματα, 2008.
- Paul Feyerabend, Ενάντια στη Μέθοδο, Εκδ. Σύγχρονα Θέματα, 2006.
- Salmon M.H., Earman J., Glymour C., Lennox J.G., Machamer P., McGuire J.E., Norton J.D., Salmon W.C., Schaffner K.F., Εισαγωγή στη Φιλοσοφία της Επιστήμης, Παν. Εκδ. Κρήτης, 2007. Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 577
- Imre Lakatos, The Methodology of Scientific Research Programmes, Cambridge University Press, 1978.
- Larry Laudan, Progress and its Problems: Towards a theory of scientific growth, University of California Press, 1978.
- Stephen Toulmin, Human Understanding, Oxford University Press, 1972.