Θέμα μεταδιδακτορικής έρευνας: | «Αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη διδασκαλία τους» |
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: | Μαρία Αδάμ |
Χρονική διάρκεια έρευνας: | 25-10-2021 έως σήμερα |
Φορέας χρηματοδότησης: | |
Ερευνητικά ενδιαφέροντα: | Διδακτική των Μαθηματικών, Ιστορία & Φιλοσοφία των Μαθηματικών, αξιοποίηση Ν.Τ. στη διδασκαλία των Μαθηματικών, Μαθηματικά & Λογοτεχνία |
E-mail: | ioarizos@uth.gr |
Προσωπική ιστοσελίδα : |
Ο Ιωάννης Ρίζος είναι απόφοιτος του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών. Το 2007 έλαβε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στη Διδακτική και τη Μεθοδολογία των Μαθηματικών από το Ε.Κ.Π.Α. και το 2018 αναγορεύθηκε Διδάκτορας της Διδακτικής και της Ιστορίας των Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχει παρακολουθήσει επιτυχώς προγράμματα επιμόρφωσης και εξειδίκευσης από το Ε.Κ.Π.Α. επάνω στη Φιλοσοφία των Μαθηματικών, τον χειρισμό Η/Υ, την επιμέλεια κειμένου και τη δημιουργική γραφή, από το Πανεπιστήμιο Κρήτης επάνω στον Σχεδιασμό και Ανάπτυξη e-Learning & Blended Learning Συνεργατικών Περιβαλλόντων, και από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων επάνω στις Μαθησιακές Δυσκολίες. Το τρέχον ακαδημαϊκό έτος εκπονεί μεταδιδακτορική έρευνα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σχετικά με τις δυσκολίες των φοιτητών στην κατανόηση των πραγματικών αριθμών. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στη Διδακτική των Μαθηματικών, στην Ιστορία και τη Φιλοσοφία των Μαθηματικών, στην αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία των Μαθηματικών, στο μαθηματικό υπόβαθρο της Ειδικής Θεωρίας της Σχετικότητας και στη σχέση Μαθηματικών και Λογοτεχνίας. Έχει διδάξει από το 2002 έως το 2009 (αυτόνομη διδασκαλία) στη Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας του ΤΕΙ Χαλκίδας, από το 2009 έως το 2019 στην ιδιωτική εκπαίδευση και από το 2019 στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Παράλληλα, από το 2014, δραστηριοποιείται στον εκδοτικό χώρο ως εκδότης και επιμελητής βιβλίων. Έχει γράψει και επιμεληθεί βιβλία και κεφάλαια σε βιβλία, άρθρα με σύστημα κριτών σε διεθνή και εγχώρια επιστημονικά περιοδικά και εργασίες σε συνέδρια και ημερίδες Μαθηματικών. Είναι μέλος επιστημονικών επιτροπών συνεδρίων και αξιολογητής επιστημονικών περιοδικών του χώρου.
Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. Ο Ιωάννης Ρίζος είναι μέλος της ΕΜΕ, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής στο Περιοδικό Ευκλείδης Α’ για την περίοδο 2021-2023, ενώ από τον Φεβρουάριο του 2020 είναι Πρόεδρος του παραρτήματος της ΕΜΕ στην Εύβοια.
- Rizos, I., & Gkrekas, N. (2023). Is there room for conjectures in Mathematics? The role of Dynamic Geometry Environments. European Journal of Science and Mathematics Education, 11(4), 589-598. https://doi.org/10.30935/scimath/13204
- Rizos, I., & Foykas, E. (2023). Utilization of “Byrne’s Euclid” in the Teaching of Geometry to Students with Special Learning Difficulties: A Qualitative Research. European Journal of Education and Pedagogy, 4(2), 139-148. https://doi.org/10.24018/ejedu.2023.4.2.623
- Rizos, I., & Gkrekas, N. (2023). Incorporating history of mathematics in open-ended problem solving: An empirical study. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(3), em2242. https://doi.org/10.29333/ejmste/13025
- Rizos, I., Kolokotronis, G., & Papanikolaou, A. M. (2023). Investigating the effectiveness of Flipped Classroom model in a Mathematics Education course in Greece. Journal of Mathematics and Science Teacher, 3(1), em021. https://doi.org/10.29333/mathsciteacher/12608
- Rizos, I., & Adam, M. (2022). Mathematics students’ conceptions and reactions to questions concerning the nature of rational and irrational numbers. International Electronic Journal of Mathematics Education, 17(3), em0686. https://doi.org/10.29333/iejme/11977
- Rizos, I. & Gkrekas, N. (2022). Teaching and learning Sciences within the Covid-19 pandemic era in a Greek University Department. Porto Journal of Engineering, 8(1), 73-83. https://doi.org/10.24840/2183-6493_008.001_0008
- Rizos, I. & Gkrekas, N. (2022). The Historical Background of a Famous Indeterminate Problem and Some Teaching Perspectives. Journal of Mathematics and Statistics Studies, 3(1), 1-8. https://doi.org/10.32996/jmss.2022.3.1.1
- Ρίζος, Ι., Κολοκοτρώνης, Γ., & Παπανικολάου, Α. Μ. (2022). Εφαρμόζοντας το μοντέλο της αντίστροφης τάξης σε ένα μάθημα Ψηφιακών Τεχνολογιών. Open Education: The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 18(2), 83-101. https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/28684
- Rizos, I., & Gkrekas, N. (2022). A different perspective on teaching Geometry at high school: The Greek case study. Proceedings of the 4th International Scientific and Practical Internet Conference «Integration of Education, Science and Business in Modern Environment: Summer Debates», August 15-16, 2022, pp. 39-41. Dnipro, Ukraine. https://doi.org/10.48550/arXiv.2208.12304
- Ρίζος, Ι., & Γκρέκας, Ν. (2022). Το πρόβλημα των εκατό πτηνών: Ιστορικές καταβολές, διδακτικές συνέπειες και κοινωνικές προεκτάσεις. Πρακτικά 37ου Πανελληνίου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας, Τόμος Β΄ (Πρακτικά 2021), σσ. 300-309. Αθήνα: Ε.Μ.Ε.
- Ρίζος, Ι., & Γκρέκας, Ν. (2021). Θεωρήσεις για τη φύση της Γεωμετρίας. Ευκλείδης Γ΄, 95, 41-60. https://doi.org/10.48550/arXiv.2211.04745
- Ρίζος, Ι. (2021). Ποίηση και διδασκαλία των Μαθηματικών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, 15, 45-59. https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/enedim/article/view/24460/21759
- Rizos, I., Patronis, T. & Papadopoulou, A. (2021). Difficulties in basic arithmetic and geometry as related to school algebra and the current effect of ‘demathematization’. For the Learning of Mathematics, 41(1), 37-39. https://flm-journal.org/Articles/3FFD6631426EFEAA965B1E1A8EA7E5.pdf
- Rizos, I. & Gkrekas, N. (2021). Students’ experiences of learning Sciences during the Covid-19 pandemic and their suggestions for the next day: A Greek University Department case study. Proceedings of the 2nd International Conference on Science and Technology Education. Porto: Faculty of Engineering of the University of Porto. https://doi.org/10.48550/arXiv.2204.10412
- Ρίζος, Ι., Κολοκοτρώνης, Γ. & Παπανικολάου, Α. Μ. (2020). Αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη διδασκαλία των γεωμετρικών κατασκευών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρακτικά 37ου Πανελληνίου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας, Τόμος Α΄ (Πρακτικά 2020), σσ. 351-361. Αθήνα: Ε.Μ.Ε.
- Πατρώνης, Τ., Ρίζος, Ι. & Καλφοπούλου, Κ. (2019). Η Θεωρία Αριθμών ας υπηρετεί την αποδεικτική διαδικασία για όλους τους μαθητές και όχι μόνο για όσους συμμετέχουν σε μαθηματικούς διαγωνισμούς. Πρακτικά 36ου Πανελληνίου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας, σσ. 756-766. Λάρισα: Ε.Μ.Ε.
- Rizos, I. (2018). Teaching scenarios and their role in the interdisciplinary approach. Case study: The Minkowskian Metric. Proceedings of the First Congress of Greek Mathematicians, pp. 216-227. Athens: Hellenic Mathematical Society. https://doi.org/10.48550/arXiv.2204.00627
- Ρίζος, Ι. (2018). Φιλοσοφικές και επιστημολογικές θεωρήσεις της έννοιας του χώρου. Μαθηματική Επιθεώρηση, 89, 43-60. https://doi.org/10.48550/arXiv.2204.08337
- Πατρώνης, Τ., Ρίζος, Ι. & Παπαδοπούλου, Α. (2018). Από τη βασική Αριθμητική και Γεωμετρία στην Αλγεβροποίησή τους και στα Εκπαιδευτικά Λογισμικά: Μια αλλαγή Παραδείγματος στην Εκπαιδευτική Πολιτική των «Μαθηματικών για όλους» και μερικές παιδαγωγικές συνέπειες. Πρακτικά 35ου Πανελληνίου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας, σσ. 869-878. Αθήνα: Ε.Μ.Ε.
Rizos, I., Patronis, A. & Lappas, D. (2017). “There is one Geometry and in each case there is a different formula”. Students’ conceptions and strategies in an attempt of producing a Minkowskian Metric on Space-Time. Science & Education, 26(6), 691-710. https://doi.org/10.1007/s11191-017-9915-1
Θέμα Μεταδιδακτορικής Έρευνας: «Δυσκολίες των φοιτητών στην κατανόηση των πραγματικών αριθμών»
Χρονική διάρκεια έρευνας: 12-03-2020 έως 23-07-2021
Δημοσιεύσεις
- Rizos, I., & Adam, M. (2022). Mathematics students’ conceptions and reactions to questions concerning the nature of rational and irrational numbers. International Electronic Journal of Mathematics Education, 17(3), em0686. https://doi.org/10.29333/iejme/11977
- Rizos, I., Patronis, T. and Papadopoulou, A. (2021). Difficulties in basic arithmetic and geometry as related to school algebra and the current effect of demathematization. For the learning of mathematics, 41(1), 37-39, https://flm-journal.org/ [pdf]
- Ρίζος, Ι., Κολοκοτρώνης, Γ. και Παπανικολάου, Α.Μ. (2021). Αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη διδασκαλία των γεωμετρικών κατασκευών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρακτικά 37ου Πανελληνίου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας. Ε.Μ.Ε., τόμος Α, (Πρακτικά 2020), σελ. 351-361, Ε.Μ.Ε. [pdf]
- Ρίζος, Ι. (2021). Ποίηση και διδασκαλία των Μαθηματικών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, 15, 45-59. DOI: https://doi.org/10.12681/enedim.24460. [pdf]